Пътуването ни до мястото, където изкуството среща науката, продължава на 16 декември, за да отговорим на въпроса може ли изкуствения интелект да създава изкусвство. Как изкуствения интелект предизвиква въображението ни? Изкуство ли е, ако зад него стои не човек, а AI? А в този случай кой е творецът и кое е инструментът на неговото творчество?
Изкуственият интелект вече рисува изображения, пише песни, истории. Новите възможности на науката едва ли не позволяват на всеки да създава изкуство, само с няколко думи. В публичното пространство изскочиха програми като DALL-E, Stable Diffusion, Midjourney, Imagen – достъпни за всички, те могат да накарат всеки да се почувства като артист. Тяхното “творчество” се базира на невронни мрежи, machine learning и най-често отворен код, а продуктът от него принадлежи по право не на собственика на програмата, а на потребителя, който е вкарал първоначалното описание.
За науката зад изкуството на AI, както можем ли да го наречем изкуство изобщо, ще си говорим със Сергей Пунчев, Константин Василев (Кив) и Иван Шопов.
Дизайн студиото Пунчев, зад което стои Сергей, вече използва активно Midjourney в процеса си на работа. От Сергей ще разберем как точно изпозлват тази програма, как благодарение на нея процесът им на работа се е оптимизирал и защо това за тях е допълнителен инструмент към артистичността.
Константин Василев ще обясни как този тип програми работят “отвътре”. Кив има богат опит в IT индустрията, от големи корпоративни системи до малки мобилни игри.
Иван Шопов ще представи гледната точка на артиста – заплаха ли е AI за творчеството и може ли да наречем изкусвто продуктите, получени по този начин.
Елате на 16 декември, за да разберем заедно:
- инструмент или заплаха е AI?
- убива – или напротив, стимулира – креативността?
- може ли всеки да стане артист без да полага усилия?
- може ли AI изкуството да измести това, създадено от човека – или да го надмине?
- каква е технологията зад програмите за създаване на изкуство?
Билети
Билетът не е резервация за седящо място. Препоръчваме ви да дойдете по-рано преди старта на събитието, за да си осигурите удобно място. На входа може да ви бъде поискан документ за самоличност и охраната да провери личния ви багаж. Лица под 18 години се допускат само с придружител.
За лекторите
Иван Шопов е многолик артист – художник, музикант, продуцент, композитор, естет и новатор. Участва в над 250 музикални издания, сред които редица солови и колаборативни албуми. Това го превръща в една от водещите фигури на европейската електронна ъндърграунд сцена. Различните му проекти обхващат стилове като drum and bass, IDM, jazz, ambient, techno, rock и класическа музика. Иван работи и като композитор за съвременни танцови и театрални продукции. Работи по проекти за късометражни филми, интерактивни арт инсталации и като саунд дизайнер. Автор е на музиката за 18 представления на Дерида Денс. През 2017 г. едно от тях печели наградата “ИКАР“. Едно от нещата, които ярко отличават Иван Шопов от артистите в неговата сфера е начинът, по който смесва традиционен български фолклор, електронна музика и джаз. Той създава мост между нашата музикална история и съвременния вкуса на днешната публика. Сред най-популярните му албуми в тази посока са “ELATE” заедно с проекта Trigaida, “Канатица” заедно с Авигея, “InFusion” заедно с Теодосий Спасов и албумите “Кукер”, и “Оренда” с проекта Бalkansky. Европейските сцени, на които Иван е концертирал, са безброй. В неспирните си международни участия той достига и САЩ, Южна Америка, Русия, Азия, Австралия и Нова Зеландия.
Сергей Пунчев, предприемач и креативен директор, е специалист с над 15 години опит в областта на игрите. Работил е като Lead UI Artist за небезизвестното заглавие The Sims към ЕА Games, както и за редица други успешни проекти. През 2017 Сергей основава Studio PUNCHev, една от най-големите компании в Централна и Източна Европа, насочени към аутсорсинг на качествен UI/UX дизайн в сферата на гейминга. През 2021 създава и Rubico Games – компания, фокусирана над разработването на собствени игри с красив арт и забавен и уникален геймплей.
С 10 години опит в областта на игрите, Елица Димитрова е старши продуцент в Studio PUNCHev – едно от най-бързо развиващите се UI/UX студиа в Централна и Източна Европа. След като завършва художественото си образование започва работа като художник на персонажи в гейминг индустрията, но постепенно се развива в generalist. Желанието да стане експерт нинджа в нещо я отвежда в Студио PUNCHev, където овладява тайните на дизайна на интерфейс. От младши UI/UX дизайнер до старши продуцент, тя е работила по множество клиентски и лични проекти.
Константин Василев е програмист с интерес към изкуствения интелект, който се занимава с мобилни апликации и игри. По време на кариерата си заема ръководни позиции в техническите екипи на редица компании – Skyscanner, Crytek, Tiger Technology и Sciant, където и към момента е Vice President Of Technology Development. Съосновател е на студио за мобилни игри. КиВ нееднократно е бил гост на Ratio в събития на живо (включително Ratio Forum) и онлайн формати.