fbpx

THE RATIO PODCAST

Ratio е подкаст за любопитни хора. В него ще чуете неформални разговори, свързани или вдъхновени от науката. Ние не сме експерти в нито една област - но за щастие нашите гости са. Епизодите ни са на български или английски език, в зависимост от гостите, които участват. Чуйте ги!

EP458 – Денди култура [Vox Nihili със Стоян Ставру]

В този епизод Любомир Бабуров, Николай Колев и Стоян Ставру обсъждат:

– Какво е да си денди и как дендизмът се различава от декадентството?
– Как може да нарушим правилата в рамките на правилата?
– Какво е да си манекен на самия себе си?
– Какво не знаем за Бенджамин Дизраели?
– Как се разхожда костенурка?
– Каква е връзката между Вивиан Грей и Дориан Грей?
– Свързан ли е дендизмът с богатството и как?
– Има ли трансгресия в „дендеенето“?
– Каква е връзката между дендизма и хомосексуалността?
– Как се наричат „бикините на очилата“ (лорнет)?
– Има ли упадък по вектора „етика-естетика“?
– Какво става с дендитата, когато остареят?
– Има ли нещо от даоизма в дендизма?
– Може ли да открием дендизъм в инфлуенсърството?

Дендизмът е маниер на обличане и поведение, основан на показна простота, сдържаната елегантност и ексцентричната бизарност. Първите дендита са представители на високо образованите млади, които издигат собствената си особа като цвете над калта. Техният стремеж към изкуството заради самото изкуство и постигането на съвършенството чрез отделеност и без усилие, намира израз не само в облеклото им, но и в начина им на поведение. Високомерието е удоволствието от спазваната без каквато и да е емоция дистанция са в основата на този специфичен стил от ХIХ век. В настоящия епизод разговаряме за това какво означава да си денди и как да се държим като истински джентълмен. И имаме добър водач – нашият гост. Заповядайте, за да се присъедините 🙂

Гледайте епизода на видео

Споменато в епизода

  • Размисли по гей-въпроса (книга), Дидие Ерибон, София, 2001 (тук);
  • Естетика на модерното изкуство (книга), Димитър Аврамов, София, Кибеа, 2009 (тук);
  • Decadence: The Strange Life of an Epithet (книга), Richard Gilman, New York, Farrar, Straus and Giroux, 1979 (тук).

О, Боже, каза графинята, аз май съм бременна, но от кого ли?

Стил, който неточно наричат декадентски и който е само крайната точка на зрелостта, до която е достигнало изкуството, огрято от полегатите слънчеви лъчи на стареещите цивилизации: изкусен, сложен, ерудиран стил, изпълнен с нюанси и търсения, който постоянно разширява границите на езика, заимства от всички специални езици, черпи цветове от всички палитри, тонове от всички клавиатури, стреми се да предаде най-неуловимото в мисълта, най-беглото и най-смътното в очертанията на формата и за да ги предаде, се вслушва в едва доловимите откровения на неврозата, в признанията на застаряващата страст, която потъва в поквара и в странните халюцинации на фикс-идеята, които довеждат до лудост. Този декадентски стил е последната дума на словото, призвано да даде израз на всичко и прехвърлило всички граници. Но това е естественият и неизбежен език на народите и цивилизациите, у които изкуственият живот е изместил естествения и е развил у човека непознати до тогава нужди. Противно на класическия стил той приема мрака, в който бавно се гърчат лаврите на суеверията, изпитите призраци на безсънията, ужасите на нощта, угризенията, които подскачат и се извръщат при най-малкия шум, чудовищните мечти, които само безсилието може да спре, тъмните плодове на фантазията, които биха смаяли светлината и всичко онова тъмно, смътно и ужасно, което душата е скрила в най-дълбоката си последна гънка.

Той вече не живее, а е зрител на живота. Всяко усещане става за него предмет на анализ. Той се раздвоява неволно и по липса на друг обект започва да дебне самия себе си. Когато не разполага с труп, той ляга върху черния мрамор и чрез често срещано в литературата чудо забива скалпела в собственото си сърце.

Теофил Готие, „Шарл Бодлер”, в„Слово и символ”, Естетика на европейския символизъм, София, 1979

Поезията, ако само малко се опитаме да се вгледаме в себе си, да надникнем в душите си, да извикаме възторжените си спомени, няма друга цел освен самата поезия…Ако поетът преследва нравствена цел, поетическата му мощ отслабва. Поезията не може-освен под угрозата на загиване или упадък – да се отъждестви с науката или морала. Тя няма за обект истината, а единствено самата себе си.

Поетът се радва на една несравнима привилегия: той може, когато му хрумне, да бъде самият той или някой друг.

Тази книга ще бъде петно върху целия ви живот – ми предсказваше още в началото един мой приятел, който е голям поет. Но аз имам един от ония щастливи характери, които извличат наслада от омразата и се гордеят с ненавистта на другите. Сатанински страстното ми влечение към глупостта ме кара да откривам особено удоволствие в метаморфозите на клеветата. Чист като хартия, умерен като водата, склонен към благоговение като причестяваща се дама, безобиден като жертва, аз няма да бъда нещастен, ако мина за развратник, пияница, безбожник и убиец.“

Шарл Бодлер, „Фрагменти”, в „Слово и символ”, Естетика на европейския символизъм – София, 1979

Мечтая за абсолютна почивка и дълга нощ…Течност, несъдържаща нито жизненост, нито смърт, нито възбуда, нито небитие. Да не знам нищо, никого на нищо да не уча, нищо да не искам, да не чувствам, да спя и пак да спя – това е сега единственото ми желание. Желание подло и отвратително, но искрено.

Шарл Бодлер, „Проекти за предговори към „Цветя на злото”, в „Слово и символ”,Естетика на европейския символизъм – София, 1979

За госта:

Николай Колев е изпълнителен продуцент в Българската национална телевизия. Последователно води или продуцира „Култура.бг“, както и останалите предшественици на единственото предаване за култура и изкуства в националната медия. Завършил е„Философия“ и „Културология“ в СУ „Св. Климент Охридски“. Работата му като учител и преподавател му помага да бъде водещо име в професионалното поле на културната журналистика, където с огромна дълбочина изследва малко известни, но изключително важни теми.

За подкаста

Серията „Вокс нихили“ на Ratio Podcast и Предизвикай правото! изследва пресечните точки на науката и технологиите с етиката и правото, а също така и редица дискусионни теми от сферата на философията. Може би си спомняте, че имахме сходна серия събития на име Vox Nihili – в текущата ситуация ги пренасяме в аудио и видео формат.

Това е една от четирите серии на Ratio Podcast – един подкаст за любопитни хора. С негова помощ ще си сверите часовника за всичко най-ново в света на науката и културата и ще чуете неформални разговори, свързани или вдъхновени от наука.

Засега можете да ни слушате тук, през RSS, в StitcheriTunesGoogle PodcastsSpotify и SoundCloud.