THE RATIO PODCAST

Ratio е подкаст за любопитни хора. В него ще чуете неформални разговори, свързани или вдъхновени от науката. Ние не сме експерти в нито една област - но за щастие нашите гости са. Епизодите ни са на български или английски език, в зависимост от гостите, които участват. Чуйте ги!

EP498 – Етиката във видеоигрите [Vox Nihili със Стоян Ставру]

Любомир Бабуров, Юрий Георгиев и Стоян Ставру обсъждат:
– Има ли ограничения пред насилието във видеоигрите?
– Как стоят злото и доброто във видеоигрите?
– Защо липсват игри, в които точките да се определят от броя на извършените изнасилване вместо от броя на убитите противници?
– Защо обичаме злодеите във видеоигрите?
– Какви са опасностите от практикуването на насилие във видеоигрите?
– Може ли видеоигрите да бъдат използвани като етически тренажор?
– Каква е ролята на „карантиите“ при визуализацията на смъртта във видеоигрите?
– Има ли реален етически залог във видеоигрите?
– Каква е разликата между застреляните във видеоигрите и боксовата круша?
– Трябва ли да има етическа цензура при създаване на видеоигрите?
– Може ли видеоиграта да задоволи любопитството към злото?
– Защо няма игра, в която печели този, който нанесе удар, довел най-бързо до смъртта на опонента?
– Може ли да се печели от доброто?
– Възможно ли е сериозно разглеждане на етически дилеми в рамките на видеоигрите?
– Има ли табута, които „преживяват“ дори в света на видеоигрите?
– Как овладяването на сетивата предлага по-голяма реалност на етическите измерения на едно виртуално убийство?

Във видеоигрите обикновено е пълно с насилие, упражняването на което се оценява като успех на играча. Причиняването на насилие може би е пример за действие (action), при което играещият налага своята воля по отношение нe просто на средата (обектите), но и върху останалите играчи (субектите), които подобно на него се състезават за господството над света в тази игра. Оказва се, че онова, което продава, е предоставянето на възможност за реализиране във видеоиграта на поредица от такива увреждащи действия, които осигуряват в най-пълен смисъл усещането за доминиране и победа. Дали обаче въобще може да се говори за етика във видеоигрите или етическият залог не може да се симулира? Ако въпросът е интересен за Вас, чуйте разговора ни.

Гледайте епизода на видео

Споменато в епизода

  • Ender’s Game(филм), 2023 (линк);
  • AllQuietontheWesternFront (филм), 2022 (линк);
  • GameTheoryandEthics(статия), Stanford EncyclopediaofPhilosophy, 27.09.2021 (линк); GamesandEthics. TheoreticalandEmpiricalApproachestoEthicalQuestionsinDigitalGameCultures(книга),MaikeGroen, NinaKiel, AngelaTillmann, AndréWeßel, 2020 (линк);
  • Battlezone (видео игра) (линк);
  • Noah’sArk (видео игра) (линк);
  • DOOM (видео игра) (линк);
  • MortalKombat(видео игра) (линк).

За госта

Юрий Георгиев е компютърен програмист и гейм енджин разработчик. Специализиран в програмиране на ниско ниво, рендериране на компютърна графика в реално време, симулации на физики и reverse-engineering. Технически писател-любител. Автор (inventor) на два патента, регистрирани в американското патентно ведомство, понастоящем притежание на VMwarebyBroadcom.

За подкаста

Серията „Вокс нихили“ на Ratio Podcast и Предизвикай правото! изследва пресечните точки на науката и технологиите с етиката и правото, а също така и редица дискусионни теми от сферата на философията. Може би си спомняте, че имахме сходна серия събития на име Vox Nihili – в текущата ситуация ги пренасяме в аудио и видео формат.

Това е една от четирите серии на Ratio Podcast – един подкаст за любопитни хора. С негова помощ ще си сверите часовника за всичко най-ново в света на науката и културата и ще чуете неформални разговори, свързани или вдъхновени от наука.

Засега можете да ни слушате тук, през RSS, в StitcheriTunesGoogle PodcastsSpotify и SoundCloud.